Introductie Programma Belangrijke data Contacts et liens utiles DE - FR
 

Belangrijke data

 

Einde van de Oudheid
De constructie van de Weg van Karel de Grote  »

De constructie van de « Weg van Karel de Grote  » is het eerste spoor dat door de mens op de hoogvlakte is achter gelaten. De reden van deze constructie is niet bekend, evenmin de opdrachtgevers. De weg is geheel aangepast aan het moerassig gebied en vertoont hier en daar kenmerken van een weg op palen.

1444
De eerste sporen van beweiding

Eerste tekst gevonden die verhaalt over de beweiding van het Waalse Veen. De bewoners van Robertville mogen hun kuddes daar laten grazen. De turfontginning wordt genoemd in teksten van de 16e eeuw.

1566
Reeds veel verkeer

De eerste zuilen van de Hoge Venen zijn opgericht als wegmarkering: de Panhaus zuil (linker foto) en de Hauptmann zuil. De hoogvlakte is doorkruist door talrijke verbindingswegen, wegen aangelegd voor de ontginning of handelswegen. In de herbergen worden de eerste reizigers reeds ontvangen.

1756
Grens-conflicten

Het plaatsen van grenspalen zou de onophoudelijke ruzies met de naburige dorpen over de exploitatie (turf, beweiding) van de Hoge Venen moeten stoppen. Deze exploitatie was essentieel voor het voortbestaan van de naburige bevolking.

Omstreeks 1810

Baraque-Michel word gebouwd. Een inwoner van Herbiester, naburig dorp, begint een herberg langs de veel gebruikte weg die de Hoge Venen in de noord-zuid richting doorkruist.

In 1838 , slechts een paar passen van de Baraque, wordt de kapel Fischbach opgericht. Bedoeling was dat zij de kapel zou worden, waar landbouwers uit een nog te creëren gehucht hun eredienst zouden kunnen houden. Dit project is voortijdig afgebroken.

 

 

Op naar een natuurreservaat !

1911

De eerste vereniging ter verdediging van de Hoge Venen

De eerste vereniging ter verdediging van de Hoge Venen stamt uit 1911. Toen werd deze regio bedreigd door de massale aanplant van de fijnspar, industriële ontginning van de turf, de bouw van stuwmeren en de opkomst van het toerisme.

 
1924
Construction de la Station scientifique

In juni 1924 werden door de Universiteit van Luik twee paviljoens gebouwd, vlak bij de auberge van Mont-Rigi op 674 m hoogte.

In deze rudimentaire omgeving zijn onderzoekers hun kennis gaan opdoen en hebben zij aanzienlijke ontdekkingen gedaan. Dit gebeurt tegenwoordig nog steeds. Het station heeft een beslissende rol gespeeld in de creatie van het Natuurreservaat en doet dat nog steeds door het geven van informatie die essentieel is voor het beheer.

Ook verspreidt zij haar kennis onder het grote publiek, via de vereniging HAUTE ARDENNE en via de organisatie van talrijke stages voor jongelui van boven de 15.

1935
Création de l'association des Amis de la Fagne

In 1935 ontstaat de vereniging « Amis de la Fagne  ». Zij heeft als doel : De verdediging en de bekendmaking van de hoogvlakte. De activiteiten van deze vereniging zijn meervoudig en aanvullend : informatie en sensibilisering, voornamelijk via het maandblad “Haute Fagnes”, excursies met een gids, beheersmaatregelen op het terrein, aankoop van veengebieden met als doel ze aan een eventuele exploitatie te onttrekken, etc. Zij hebben ook een grote rol gespeeld in de creatie van het Natuurreservaat in 1957.

 


De oprichting van het natuurreservaat

 
1957
Oprichting van het natuur-reservaat


Het reservaat is het resultaat van een samenwerking van onderzoekers, natuurliefhebbers en verantwoordelijken van « Waters en Bossen”. Het is in etappes gegaan van 1957 ( 1.400 ha ) tot nu ( 5.000 ha ) Het strekt zich voornamelijk uit over gebieden van de Région Wallonne. Het wordt aangevuld door het huren van terreinen door de Regio of beheerd door natuurverenigingen.

1971-1985
Oprichting van het natuurpark


Het reservaat vormt het hart van het Natuurpark Hoge Venen – Eifel in 1971 opgericht en omvat 72.000 ha . Hoewel zij elkaar aanvullen zijn de statuten van het Reservaat en het Park, zeer verschillend. In het reservaat wordt alleen aan natuurbehoud gedaan en binnen het park probeert men de natuurbescherming en de economische ontwikkeling met elkaar te verenigen.